Річний звіт про діяльність ЗДО
Звіт завідувача з питань статутної діяльності
за 2024/2025 навчальний рік
Шановні батьки, колеги та гості!
Вітаю всіх, хто сьогодні з нами! Дякую, що знайшли час і бажання прийти, навіть попри всі життєві турботи, виклики і щоденну метушню. Сьогодні ми не просто зібрались послухати “звіт керівника”, а згадати, як ми разом прожили ще один рік – непростий, але плідний.
Для мене звіт – це не лише обов’язок, а й нагода чесно і відкрито розповісти, чим ми жили протягом року: що вдалося, з чим було непросто, що плануємо далі.
Загальна характеристика
Приміщення дошкільного навчального закладу збудоване у 1972 році. Розрахований на 12 груп, проектна потужність – 161 місце.
Режим роботи закладу: 10 годинний,
п’ятиденний.
На сьогоднішній день у закладі функціонує 6 груп, із них:
- 2 групи – для дітей віком до 3-х років,
- 4 групи – для дітей віком від 3 до 6 років.
ТОВ «Монтессорі Фемелі» здається в оренду частина приміщення:
- з 2011 року – загальною площею 224,52 м2,
- з 2023 року – частина приміщення загальною площею 124,54 м2.
Статус дошкільного закладу: україномовний.
У своїй діяльності дошкільний заклад керується:
- Конституцією України;
- Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства»;
- Концепцією національно-патріотичного виховання дітей та молоді;
- актами Президента України, Кабінету Міністрів;
- наказами Міністерства освіти і науки України;
- рішеннями Черкаської міської ради і її виконавчого комітету;
- наказами департаменту освіти та гуманітарної політики виконавчого комітету Черкаської міської ради;
- Положенням про дошкільний навчальний заклад (затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 86 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 р. № 305»);
- новим Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів (затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 24.03.2016 № 234);
- власним Статутом від 25.10.2016 № 2–1156;
- новою редакцією Базового компоненту дошкільної освіти України (затверджене наказом МОН України від 12.01.2021 № 33).
Зміст освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі реалізується відповідно до вимог чинних програм розвитку, виховання і навчання дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами.
- Склад вихованців
У 2024/2025 навчальному році укомплектовано 6 вікових груп:
- 2 групи для дітей раннього віку;
- 6 груп для дітей дошкільного віку.
Цього року заклад відвідує 106 дітей, з них:
- раннього віку 31 дитина;
- дошкільного віку 75 дітей;
- випущено до школи 30 дітей.
У ЗДО проводиться робота з вирішення проблем соціального захисту вихованців та працівників. Своєчасно виявляються і ставляться на облік діти сироти, напівсироти, діти з багатодітних та малозабезпечених родин, діти-інваліди, діти з ООП, діти батьків учасників АТО, УБД, діти-переселенці, які потребують соціального захисту.
Заклад відвідує 43 дитини пільгового контингенту:
- 3 дитини з багатодітних сімей,
- 3 дитини із малозабезпечених сімей,
- 6 дітей-інвалідів,
- 16 дітей переселенців,
- 3 дитини учасників АТО,
- 5 дітей учасників УБД,
- 6 дітей з ООП.
- Кадрове забезпечення
В закладі працює 18 педагогічних працівників та 16 осіб обслуговуючого персоналу. ЗДО №10 «Ялинка» укомплектований педагогічними кадрами на 100%.
Так за рівнем кваліфікації у дошкільному навчальному закладі педагоги мають такі кваліфікаційні категорії та педагогічні звання:
звання «вихователь-методист» – 1 педагог,
звання «старший вихователь» – 1 педагог,
«спеціаліст вищої категорії» – 4 педагога,
«спеціаліст першої категорії» – 3 педагога,
«спеціаліст другої категорії» – 1 педагог,
кваліфікаційну категорію «спеціаліст» – 9 педагогічних працівників.
Освітній рівень педагогічних працівників становить:
- повна вища освіта – 14;
- неповна вища освіта – 1;
- базова вища освіта – 2.
Важлива умова безперервного професійного розвитку педагогічних працівників – набуття ними нових та вдосконалення набутих компетентностей у межах професійної діяльності – навчання на курсах підвищення кваліфікації. Протягом 2024/2025 навчального року на базі комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» підвищили кваліфікацію завідувач Рисіч В.В., вихователь-методист Коваленко О.В., інструктор з фізкультури Сіренко О.М., музичний керівник Хниченко І.Б..
Щороку в ЗДО проходить атестація педагогічних працівників відповідно до «Типового положення про атестацію педагогічних працівників».
У 2025 році було атестовано двох педагогів.
За результатами атестації:
- Коваленко О.В. – вихователь-методист, відповідає займаній посаді, відповідає раніше присвоєній кваліфікаційній категорії «спеціаліст вищої категорії». Присвоєно педагогічне звання «старший вихователь»;
- Нещадим Л.С. – вихователь, відповідає займаній посаді, присвоєно кваліфікаційну категорію «спеціаліст другої категорії».
- Методична робота
Діяльність методичного кабінету закладу дошкільної освіти спрямовується на забезпечення належного методичного супроводу освітнього процесу, удосконаленню фахової майстерності педагогічних працівників, залучення їх до інноваційної діяльності, усвідомлення ними нового змісту дошкільної освіти, пошук шляхів осучаснення педагогічної діяльності для досягнення нової якості дошкільної освіти.
Зміст освітнього процесу у закладі дошкільної освіти реалізується відповідно до вимог чинних програм розвитку, виховання і навчання дітей, у тому числі з особливими освітніми потребами.
Педагогічний колектив дошкільного закладу у зв’язку із розвитком нового змісту дошкільної освіти в межах реформ, що відбуваються в системі дошкільної освіти сформував свої власні пріоритети виховної та освітньої діяльності, які висвітлені в Стратегії розвитку закладу дошкільної освіти на 2023 – 2027 роки.
Аналіз освітнього процесу за навчальний рік показав, що вся освітня діяльність здійснювалась згідно завдань річного плану та вимог Гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2015 № 446.
Реалізовуючи державну політику в галузі дошкільної освіти, перед колективом були поставлені наступні завдання в методичній, дослідно-експериментальній, освітній роботі закладу дошкільної освіти на 2024/2025 навчальний рік:
- Проводити цілеспрямовану роботу над удосконаленням професійної компетентності педагогів.
- Продовжувати забезпечувати умови якісного інклюзивного виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
- У взаємодії з сім’єю вирішувати завдання патріотичного виховання. Формувати національну свідомість дошкільників засобами трудового виховання, виховуючи у дітей працьовитість, позитивне ставлення до праці, як необхідної умови громадянської позиції особистості.
- Удосконалити роботу по створенню сприятливих умов для творчого самовираження дитини в образотворчій діяльності. Формувати у дитини потребу виявляти самостійність в реалізації задумів, застосуванні зображувальних засобів виразності.
Освітній процес в закладі дошкільної освіти здійснюється згідно нової редакції Базового компоненту дошкільної освіти, освітньої програми на 2024/2025 навчальний рік, Плану роботи на навчальний рік та Стратегії розвитку ЗДО на 2023 – 2027 р.р., освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» та передбачає чергування різних видів діяльності.
Організована освітня діяльність дітей у формі нетрадиційних занять планується переважно у першу половину дня. Результативність їх проаналізована згідно з діагностуванням та проведенням порівняльних аналізів. З таких тематичних розділів як «Дитина в природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», «Гра дитини», «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі», відмічається позитивна динаміка, діти всіх вікових груп мають знання, що відповідають високому та середньому рівню. Доопрацювання потребують розділи «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Мовлення дитини».
Результати моніторингу індивідуального розвитку здобувачів освіти в усіх вікових групах та рівень компетентності вихованців за Освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина» показав, що програмові вимоги засвоєні дітьми на 93%. Високий рівень засвоєння матеріалу в цілому з усіх розділів програми із 106 дітей мають 21 дитина, достатній рівень – 43 дитини, середній рівень – 34 дитини, початковий рівень мають 8 дітей.
Аналіз результатів освітнього процесу в старших групах показав, що всі діти підготовлені до навчання в школі, із 32-х дітей 6-ти річного віку мають рівень розвитку:
- високий – 13 (що становить 41%);
- достатній – 14 (44%);
- середній – 4 (12%);
- початковий – 1 (3%), дитина з ООП.
Значну роль в засвоєнні знань дітей старшого дошкільного віку мала індивідуальна робота з навчання грамоти та логіко-математичного розвитку. Але за результатами обстеження дітей всіх вікових груп треба відмітити, що і надалі більше уваги необхідно приділяти саме розвитку, а не навченості. Тому що тільки 34% дітей можуть застосовувати свої знання щодо розв’язання проблеми, працюють на творчому рівні, а останні діти – це діти, які працюють за підказкою вихователя, самостійно не спроможні розв’язати проблему.
Для реалізації на практиці вирішення завдань розвитку дитини у плануванні освітньої діяльності доцільно відати перевагу, в наступному навчальному році, міні-заняттям, адже вони надають змогу врахувати міру зацікавленості, інтерес дітей, дозувати інформацію чи завдання.
Протягом 2024/2025 н.р. у закладі дошкільної освіти функціонувало три групи з інклюзивною формою навчання, завдання якої забезпечити освітній процес, орієнтований на інтеграцію дітей з особливими освітніми потребами.
Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП проводять, відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей, враховуючи рекомендації ІРЦ.
Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП.
Завдання команди супроводу: збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами, визначення напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах ЗДО на підставі висновку ІРЦ.
Згідно нової постанови Кабінету Міністрів «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти», 28 липня 2021 року, удосконалено організацію інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти. На проталі ІРЦ України створено реєстр дітей, які пройшли комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини і перебувають на обліку в інклюзивно-ресурсному центрі. У реєстрі нашого закладу перебуває 11 дітей з відповідними висновками про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку, ІПР (індивідуальними програмами розвитку), протоколами оцінки потреби особи з ООП в наданні підтримки у закладі дошкільної освіти.
Впроваджено диференційований підхід до забезпечення підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП), затверджено нові форми індивідуальної програми розвитку та визначення рівнів підтримки в освітньому процесі дітей під час інклюзивного навчання.
Для всіх дітей з особливими освітніми потребами, незалежно від визначеного рівня підтримки, команда психолого-педагогічного супроводу закладу склала індивідуальну програму розвитку, а для тих дошкільнят, які цього потребують, – індивідуальний навчальний план. Зазначаємо, що діти з ООП здобувають дошкільну освіту відповідно до державного стандарту дошкільної освіти як і всі діти, проте за допомогою найбільш прийнятних методів, що враховують їхні потреби та можливості.
Таким чином нові зміни спрямовані на індивідуалізацію навчання для дошкільнят з особливими освітніми потребами та допомогу в підтримці кожної дитини у відповідності до її потреб.
Пріоритетним питанням у освітньому процесі всіх вікових груп та діяльності дошкільного закладу є фізкультурно-оздоровча робота.
Організація спортивно-масових заходів в дошкільному навчальному закладі здійснюється згідно листа МОН України № 14.1/10-2574 від 25.07.2013 року «Щодо фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах» та направлена на активізацію рухової діяльності дітей, регулювання їх активності, спонукання до прояву самостійності, вольових зусиль. При цьому враховується руховий досвід кожної дитини, притаманний їй темп, рівень рухливості, природні можливості та здібності.
Протягом 2024/2025 навчального року колектив продовжував роботу по охороні життя, зміцненні здоров`я, фізичного розвитку дошкільника, забезпечуючи емоційно-позитивне тло взаємодії з дітьми, належний медико-педагогічний контроль за фізкультурно-оздоровчими заходами. Об`єднанні зусилля педагогів, медиків та батьків допомогли сформувати належний інтерес дітей до рухової активності. Рухи дітей стають більш мотивованими, стійкими. Фізіологічні запити дітей упродовж дня задовольнялися повністю.
Оптимізація рухового режиму забезпечувалась шляхом проведення різноманітних рухливих, спортивних ігор, вправ, занять з фізкультури, організація дитячого туризму, самостійної рухової діяльності. Протягом навчального року інструктором з фізкультури створювалась система оздоровчих та фізкультурних заходів, в якій першочерговим вважалось завдання, щодо формування у дітей мотивації здоров’я і поведінкових навичок здорового способу життя. Позитивний досвід роботи фізкультурно-оздоровчого гуртка «Хатка-йоги» протягом навчального року сприяв емоційному піднесенню дошкільників, допоміг досягти легкості, бадьорості, енергійності, покращив роботу всіх органів і систем організму, підвищив тонус, стабілізував травлення, дарував прекрасне самопочуття і настрій.
Дитяча йога – це комплекс занять, який створює всі умови для гармонійного зростання і розвитку дітей.
Актуальність даної форми роботи полягає в тому, що сьогоднішні діти стикаються з такими проблемами, як гіперактивність, занепокоєння, стреси, слабке розвинення м’язів ніг і рук, спини, що позначається на поставі. Тому важливо створити якомога раніше здорові звички для їх розвитку.
Чітка система фізкультурно-оздоровчої роботи дала змогу відстежити динаміку фізичного розвитку дошкільників. Високий рівень розвитку основних рухів у дітей становить 45%, середній рівень 42%, низький рівень мають 13% дітей (9 дітей з особливими освітніми потребами).
Однак, організація роботи з фізичного виховання у дошкільному закладі потребує удосконалення. Про це свідчить наявність дітей із недостатнім розвитком основних рухів та фізичних якостей. Із 45 дітей 9 дітей потребують корекції через індивідуальну роботу.
Методична робота з педагогами спрямовується на вивчення передового педагогічного досвіду. Вихователь-методист веде картотеку передового педагогічного досвіду, яка дає можливість молодим вихователям мати інформацію про творчі здобутки колег.
З вересня 2024 року заклад приймає участь у проєкті «Думай на рівних»: комплексна програма соціально-емоційного розвитку та психосоціальної підтримки дітей дошкільного віку. Головна мета проєкту «Думай на рівних» формувати у дітей навички критичного мислення, ефективної комунікації, емпатії, самовпевненості, а також розуміння та повагу до інших.
Проєкт реалізовується за підтримки міжнародної неприбуткової організації «Think equal» /https://thinkequal.org/ (Великобританія) у партнерстві з Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» упродовж 2024/2025 року, який сприяє формуванню соціально-емоційних навичок у дітей дошкільного віку, посилює професійні навички педагогів з питань соціально-емоційного розвитку та ментального здоров’я дітей дошкільного віку, розвиває навички батьків підтримувати стресостійкість і соціально-емоційне благополуччя своїх дітей. Програма “Думай на рівних” для дітей 5–7 років, схвалена Міністерством освіти і науки України.
Програма розрахована на 90 годин, що викладаються впродовж 30 тижнів (1 урок – 1 година, 3 уроки на тиждень). Складається з 4-ох рівнів: рівень 1: вік 3–4 роки; рівень 2: вік 4–5 років; рівень 3: вік 5–6 років; рівень 4: вік 3–6 років. В Україні наразі проводиться пілотне втілення 4 рівня програми, розробленого спеціально для дітей, що перебувають в особливо травматичних умовах (військові дії, біженство, тощо). Таке навчання допоможе дітям зрозуміти себе, свої почуття та емоції, навчитися взаємодіяти з однолітками, здобути навички соціальної адаптації, вміння ставити цілі та конструктивно вирішувати проблеми, закладаючи міцний фундамент для успішного життя.
Діти здобувають такі навички:
- керувати власними емоціями та імпульсивною поведінкою;
- розвивати свою впевненість і самооцінку;
- співпереживати та проявляти увагу до інших;
- ефективно вирішувати проблеми та вчитися розв’язувати конфлікти мирним шляхом;
- розвивати навички критичного мислення та приймати відповідальні рішення;
- підтримувати здорові стосунки та вчитися співпрацювати.
У дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу № 10 «Ялинка» Черкаської міської ради участь у проєкті приймають 3 групи:
- група № 6 “Ромашка” (вихователь Тетяна УКОЛОВА);
- група № 5 “Перлинка” (вихователь НЕЩАДИМ);
- група № 4 “Веселунчики” (вихователь Юлія ТИРІКОВА).
Куратор проєкту вихователь-методист Ольга КОВАЛЕНКО.
18 грудня 2024 року в межах проєкту «Молодий педагог на шляху до майстерності», відбувся методичний практикум для вихователів-методистів початківців. Тема зустрічі: «Контрольно-аналітична діяльність вихователя-методиста ЗДО». Своїм досвідом поділилася вихователь-методист Ольга КОВАЛЕНКО, представивши напрацювання та методичні розробки. Під час заходу учасники:
- розглянули сучасні підходи до планування та здійснення контролю ЗДО;
- обговорили практичні аспекти аналітичної діяльності та її вплив на якість освітнього процесу;
- попрацювали з кейсами та реальними ситуаціями, які потребують аналізу.
У лютому 2025 року у ЗДО відбувся шашковий турнір, у якому прийняли участь діти старшого дошкільного віку (група № 3, група № 4).
У квітні 2025 року з нагоди Дня Героїв України, з метою формування у дітей дошкільного віку національної свідомості, патріотичних почуттів та любові до рідної країни, виховання у дітей почуття гордості за Україну, її історію, традиції та культуру, виявлення талановитих виконавців серед дітей дошкільного віку закладів дошкільної освіти міста, проведено національно-патріотичний фестиваль «З Україною в серці».
Наш заклад на фестивалі представляли вихованці середньої групи та старшої групи. Музично-пісенна композиція «Ти і я», яку виконав ансамбль «Малі козачата», глибоко зворушила глядачів своєю емоційністю, щирістю та патріотичним змістом. Використовуючи елементи хореографії, учасникам вдалося підсилити емоційний вплив виступу. Педагогічному колективу рекомендовано продовжити систематичну роботу з національно-патріотичного виховання забезпечуючи інтеграцію національно-патріотичної тематики в освітній процес.
В умовах воєнного стану зазнала змін й організація роботи з кадрами, зокрема підвищення кваліфікації, інформаційна та методична підтримка педагогів. Сьогодення внесло корективи в освітянське життя та незмінним лишилося те, що усі ми маємо працювати заради наших дітей. Робота кожного наразі надзвичайно важлива. У стані війни діти дошкільного віку належать до найуразливішої категорії населення. Перебуваючи в небезпеці, в тривалому стресовому стані, дитина позбавлена нормальних умов для розвитку та освіти. Через відчуття тривоги, напруги, страху, невизначеності ускладнюється процес повноцінної соціалізації дитини. Діти, які вимушені бути переміщеними із зони активних бойових дій, стикаються з проблемою соціальної адаптації, перебуваючи в нових соціальних умовах.
З 12 по 16 травня 2025 року – «Тиждень безпеки дорожнього рух».
З 21.04.2025 по 25.04.2025 року організовано пройшов Тиждень охорони праці та безпеки життєдіяльності, з метою проведення цілеспрямованої профілактичної роботи з дітьми, профілактики травматизму виробничого характеру, оволодіння працівниками закладу основними прийомами захисту від несподіваних травм, що виникають під час освітнього процесу.
З 28.04.2025 по 02.05.2025 був проведений плановий «Тиждень безпеки дитини» та комплексне об’єктове тренування всього колективу, з метою відпрацювання дій працівників та вихованців при загрозі та виникненні надзвичайної ситуації (пожежі). Дошкільнята мали можливість ознайомитися із роботою поліцейських та спорядженням поліцейської машини державної автодорожньої інспекції міста. В рамках Тижня безпеки провели конкурси «Червоний, жовтий, зелений», «Юний пожежний» за участі працівників державної пожежної охорони. Сьогодні проблема безпеки розглядається, як базисна потреба людини, тому на заклад дошкільної освіти покладається відповідальність за цілеспрямоване формування у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я, адекватних реакцій на різноманітні чинники ризику для життя.
Були заплановані тематичні дні:
1 день – «День здоров’я»;
2 день – «Сам удома»;
3 день – «Вогонь друг – або ворог»;
4 день – «Ми – пішоходи та пасажири»;
5 день – «ЗДО – територія безпеки».
Щорічно у закладі дошкільної освіти проводиться виставка дитячих поробок «Пасхальний вернісаж». І кожного року вражають фантазія, талант та майстерність виконання робіт!
15 травня 2025 року наші педагоги та дошкільники долучились до святкування Дня вишиванки.
Протягом 2024/2025 навчального року були проведені музичні свята та розваги «День знань», «А ми славні козаки», «Андріївські вечорниці», «Святкуємо радо ми Стрітення свято!», «Великодній квест», «День Матері».
- Організація гурткової роботи
З метою розвитку творчості і здібностей дітей у закладі згідно програмових вимог проводилась гурткова робота. Зміст її визначався авторськими програмами, які складали вихователі на основі власної педагогічної діяльності, власних вмінь та творчих здібностей; вивчення досвіду інноваційних технологій.
Сьогодні надзвичайно актуальна проблема щодо виявлення здібностей, інтересів, нахилів дітей та їх розвиток. Гуртковою роботою в закладі дошкільної освіти охоплено 18 дітей. В 2024/2025 навчальному році в дошкільному навчальному закладі організовано роботу з дітьми в 3 формах різної спрямованості. Продовжує працювати гурток «Голосисті дзвіночки», яким керує музичний керівник, спеціаліст вищої категорії Хниченко І.Б.. Мистецтву декоративного розпису навчає своїх вихованців вихователь Тирікова Ю.А., яка веде гурток народознавчого спрямування «Чарівні пальчики». Розвивати та тренувати своє мислення, пам’ять, логіку, фантазію та вольові зусилля старші дошкільники мали змогу під час занять у гуртку «Юні шахісти», керівником якого є інструктор з фізичної культури Сіренко О.М.
- Стан здоров’я та фізичний розвиток дітей
Відповідно до Закону України «Про фізичну культуру і спорт», наказу № 486 від 21.07.2003 «Про Систему організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів», зареєстрованого Міністерством юстиції України 07.10.2003 № 90/38, в дошкільному закладі проводиться робота з фізичного розвитку дошкільників, що є першою сходинкою до зміцнення дитячого організму, підвищення його опірності захворюванням. Традиційні заняття є обов’язковими в системі фізкультурно-оздоровчої роботи.
Медичне обслуговування дітей закладу забезпечує старша медична сестра Кошова Т.В..
Медичний кабінет, ізолятор, кабінет для щеплень оснащені згідно санітарно-нормативних вимог лікарськими засобами та виробами медичного призначення для надання невідкладної допомоги, медичний кабінет забезпечений.
План роботи медичної служби на 2024/2025 н.р. виконаний в повному обсязі. Належним чином була оформлена обов’язкова документація, своєчасно складалися плани роботи і звіти. За потребою готувався оперативний план дій по зниженню захворюваності; контролювався стан фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми та їх загартування; здійснювались антропометричні виміри в садових групах ЗДО – щоквартально, в групах раннього віку – щомісячно, перевірка постави, огляд на педикульоз.
У кожній віковій групі, ведеться листок здоров’я вихованців, згідно з яким проводиться маркування меблів, здійснюється індивідуальний підхід під час фізкультурно-оздоровчої роботи.
Щомісячно проводиться аналіз захворюваності дітей, в кінці року підбиваються підсумки. Порівняльний аналіз дає можливість педагогам планувати оздоровчі та загартувальні заходи.
Протягом 2024/2025 навчального року одним із актуальних питань залишалося низьке відвідування дітьми закладу дошкільної освіти. Основними причинами стали захворювання на ГРВІ, вітряну віспу, скарлатину, а також випадки невідвідування без поважних причин.
Серед дітей молодшого віку високий рівень захворюваності часто пов’язаний з періодом адаптації до умов дитячого садка, що є нормальним явищем, але потребує особливої уваги.
Зменшення рівня захворюваності – спільне завдання для всіх учасників освітнього процесу: педагогів, медичних працівників і батьків. Для цього в нашому закладі системно проводяться заходи, спрямовані на зміцнення здоров’я дітей та профілактику інфекційних захворювань, зокрема:
- щоденний контроль за станом здоров’я дітей;
- проведення ретельного ранкового фільтру;
- дотримання активного рухового режиму протягом дня;
- впровадження елементів загартування;
- дотримання календаря щеплень;
- забезпечення санітарно-гігієнічних норм;
- повноцінна організація фізичного виховання;
- стабільне дотримання режиму дня;
- профілактичні бесіди з батьками щодо формування здорових звичок у дітей;
- тісна співпраця медичної служби закладу з дитячою поліклінікою.
Маємо намір і надалі посилювати цю роботу, адже здоров’я дитини – основа її гармонійного розвитку.
- Організація харчування
Повноцінне та якісне харчування є невід’ємною складовою зміцнення здоров’я дітей.
Організація харчування ведеться відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» зі змінами від 28.07.2021 № 786; Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах (наказ МОН та МОЗ № 298/227 від 17.04.2006) та інших нормативних документів.
Розроблено чотиритижневе сезонне меню для всіх закладів дошкільної освіти міста з урахуванням фізіологічних потреб дітей в калорійності та харчових речовинах, відповідно до сезону (весна, літо, осінь, зима). Меню затверджено директором департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, погоджено начальником управління Державного нагляду за дотриманням законодавства Головного управління Держпродспожив-служби в Черкаській області. До сезонного меню розроблені технологічні карти, які дають змогу дотримуватись всіх вимог приготування страв.
В закладі дошкільної освіти організовано триразовий режим харчування – сніданок, обід, вечеря. Наявні меню-вивіски на харчоблоці і в групах, графік видачі їжі, добові проби, призначені відповідальні особи за організацію харчування.
Харчування стало більш збалансованим та відповідати порі року. Зменшено норми споживання цукру і солі, масла, картоплі, обмежено вживання чаю, соку та какао (не більше 2 порцій на тиждень кожного виду). Збільшено кількість споживання фруктів, овочів, м’яса, птиці, риби, молока та кисломолочних продуктів, круп та бобових, збільшено норми соків без цукру. Введено хліб цільнозерновий. Таким чином діти з дошкільного віку привчаються до здорового харчування.
У закладі організовано триразове харчування: сніданок, обід та вечеря. В наявності меню-вивіски на харчоблоці та в групах, графік видачі їжі, ведеться облік добових проб, призначено відповідальних осіб за організацію харчування.
Харчування стало більш збалансованим і адаптованим до сезонних потреб. Відповідно до оновлених норм:
- зменшено кількість солі, цукру, масла, картоплі;
- обмежено вживання чаю, соку та какао (не більше 2 порцій на тиждень кожного);
- збільшено кількість овочів, фруктів, м’яса, птиці, риби, молока, кисломолочних продуктів, круп і бобових;
- введено цільнозерновий хліб та соки без доданого цукру.
Систематично проводиться контроль якості приготованих страв, дотримання технологічних карт і норм харчування.
Зворотний зв’язок від батьків здебільшого позитивний – відзначають покращення якості страв, різноманітність меню та появу здоровіших продуктів. Зауваження та пропозиції, які надходять, оперативно опрацьовуються і враховуються у подальшій роботі.
Відповідно до штатного розпису дошкільний навчальний заклад укомплектовано працівниками, які забезпечують організацію харчування дітей.
Продукти харчування і продовольчу сировину протягом 2024/2025 навчального року постачали ТОВ «Каштан-Плюс», ТОВ «ЮЕЙТРАНСПОРТ», ТОВ «Торговий дім «Ходак»», ПАТ «Юрія», ТОВ «ПРАЙМ ТЕРА»», відповідно до заявок, які своєчасно подавались комірником Васільєвою Н.М. на продукти харчування на наступний тиждень (щопонеділка, щовівторка та щочетверга) в електронному варіанті. У разі необхідності вносились корективи до заявок про постачання продуктів, зокрема тих, що швидко псуються, у випадку збільшення (або зменшення) чисельності дітей.
Комісія з бракеражу продуктів харчування і продовольчої сировини приймала якісні продукти, які надходили до дошкільного навчального закладу. Регулярно здійснювався контроль за умовами зберігання, дотриманням строків реалізації продуктів і технологією приготування їжі. Протягом року не було зафіксовано випадків завозу продуктів без супровідних документів.
Протягом 2024/2025 навчального року харчування дітей у дошкільному закладі здійснювалося з двох джерел: бюджетні кошти, які виділялися загальним фондом з міського бюджету; батьківська плата, яка належить до інших власних надходжень і передбачається кошторисом спеціального фонду.
Згідно вимог ст.35 Закону України «Про дошкільну освіту» батьківська плата за харчування дітей обраховувалася у розмірі, що не перевищувала 60% від вартості харчування в день.
Відповідно до рішення Черкаського виконавчого комітету від 28.11.2023 № 1828 «Про встановлення вартості харчування дітей у закладах дошкільної освіти м. Черкаси комунальної форми власності та розміру батьківської плати на 2024 рік» вартість харчування дітей в дошкільному навчальному закладі з 01 січня 2024 року на одну дитину в день:
- для дітей садових груп – 104,93 грн., з них за рахунок бюджету 41,97 грн. (40%), за рахунок батьківської плати 62,96 грн. (60%);
- для дітей ясельних груп – 78,15 грн., з них за рахунок бюджету 31,26 грн. (40%), за рахунок батьківської плати 46,89 грн. (60%).
Відповідно до рішення Черкаського виконавчого комітету від 18.12.2024 № 1722 «Про встановлення вартості харчування дітей у закладах дошкільної освіти комунальної форми власності м. Черкаси та розміру батьківської плати на 2025 рік» (із змінами від 25.04.2025 № 457 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 18.12.2024 №1722 «Про встановлення вартості харчування дітей у закладах дошкільної освіти комунальної форми власності м. Черкаси та розміру батьківської плати на 2025
рік») вартість харчування дітей в дошкільному навчальному закладі з 01 січня 2025 року на одну дитину в день:
- для дітей садових груп – 114,90 грн., з них за рахунок бюджету 45,96 грн. (40%), за рахунок батьківської плати 68,94 грн. (60%);
- для дітей ясельних груп – 85,57 грн., з них за рахунок бюджету 34,23 грн. (40%), за рахунок батьківської плати 51,34 грн. (60%).
Дітям пільгової категорії оплата за харчування проводилась відповідно до Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667, на підставі рішення Черкаської міської ради від 05.12.2024 № 68-5 «Про затвердження Комплексної програми соціальної підтримки захисників державного суверенітету та незалежності України і членів їх сімей – жителів м. Черкаси на 2025–2027 роки»
Кількість дітей, пільгових категорій становила – 43 особи. З них:
- дітей з оплатою 50% – 3 особи;
- дітей, які харчуються безкоштовно – 40 осіб.
Відповідно до Інструкції про організацію харчування дітей у дошкільних навчальних закладах протягом року проводилась організація та забезпечення дітей збалансованим харчуванням відповідно грошових норм. Заборгованості по батьківській платі немає.
Постійне підвищення цін на продукти харчування та продовольчу сировину унеможливлює виконання норм харчування відповідно до рекомендованих.
Так, якщо проаналізувати показники виконання норм харчування на основні продукти за 2024 рік, то виконання норм харчування у порівнянні з 2023 роком становить:
| Найменування | 2021 (%) | 2022 (%) | 2023 (%) | 2024 (%) |
| М’ясо, м’ясні продукти | 75 | 91 | 97 | 99,5 |
| Рибопродукти | 70 | 89 | 99 | 86 |
| Масло вершкове | 87 | 92 | 100 | 100 |
| Сир кисломолочний | 92 | 94 | 98 | 92 |
| Сметана | 75 | 78 | 88 | 100 |
| Яйця | 78 | 49 | 94 | 80 |
| Молоко | 56 | 85 | 97 | 88 |
Отже, в цілому харчування вихованців дошкільного навчального закладу в 2024 році здійснювалось наближено до норми (95%), було раціональним, збалансованим, різноманітним.
Проаналізувавши роботу закладу дошкільної освіти щодо організації харчування дітей, можна зробити висновок, що рівень організації роботи за 9 місяців 2024/2025 навчального року відповідає нормативним вимогам.
Важливою складовою системи забезпечення якості та безпечності харчування дітей є стан харчоблоку.
Матеріально-технічний стан харчоблоку закладу задовільний. Технологічне та холодильне обладнання в робочому стані. Системи водопостачання та каналізації функціонують.
Всі працівники харчоблоку мають відповідну освіту, стаж роботи, пройшли медогляд, щоденно засвідчують стан свого здоров’я.
Серед працівників харчоблоку проведено навчання щодо дотримання правил безпечної експлуатації технологічного обладнання та санітарно-гігієнічних норм виробничого процесу. Всі працівники харчоблоку пройшли навчання з питань охорони праці та електробезпеки, отримали І групу допуску.
У закладі дошкільної освіти ведеться планомірна робота щодо формування навичок культури харчування дошкільнят.
Вихователі, помічники вихователів дошкільного навчального закладу беруть активну участь в організації харчування дітей, виховують культурно-гігієнічні навички. Щодня до кожного прийому їжі столи дітей сервіруються відповідно до меню. Дітей привчають до охайності та навчають правильному користуванню столовими приборами. Дошкільнят середньої та старшої груп залучають до чергування, сервірування столів та прибирання після обіду.
У групах в наявності є необхідний посуд, столові прилади, паперові серветки, косинки, фартушки, інвентар для прибирання столів, що дозволяє успішно розв’язувати питання виховання навичок культурної їжі.
- Робота з питань охорони праці
Відповідно до Законів України «Про освіту» та «Про охорону праці» для створення безпечних умов праці, навчання та виховання адміністрація спільно з профспілковим комітетом та колективом закладу працюють над реалізацією завдань державної політики у сфері охорони праці щодо забезпечення конституційного права працівників на охорону їхнього життя і здоров’я в процесі трудової діяльності, а також виховання здорових дітей.
Наказами керівника дошкільного навчального закладу призначаються відповідальні особи з охорони праці, пожежної безпеки та електрогосподарства.
Протягом року завідувачем, вихователем-методистом, завідувачем господарства регулярно і своєчасно здійснювався систематичний контроль за:
- дотриманням вимог охорони праці, техніки безпеки, протипожежної безпеки;
- наявністю інструкцій на робочих місцях та біля технологічно-побутового обладнання;
- проведенням планових інструктажів та навчання з ОП, ТБ та ППБ зі всіма працівниками закладу, з працівниками, що відносяться до І групи з електробезпеки;
- проведенням позапланових цільових інструктажів;
- обстеженням технічного стану будівлі, тимчасового укриття, обладнання, дитячих ігрових та спортивного майданчиків, спортивного обладнання;
- технічним станом технологічного обладнання, вогнегасників;
- повіркою терезів, гир, манометрів;
- своєчасним проходженням працівниками медичного огляду;
- організацією медичного обслуговування та харчування дошкільників;
- організацією ЦЗ, виконання інструкцій щодо дій персоналу у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій тощо.
Зобов’язання адміністрації, передбачені Колективним договором, виконуються. Працівники закладу забезпечені спецодягом. Ті працівники, що працюють в шкідливих умовах праці та мають особливий характер праці, отримують пільги та компенсації, передбачені Колективним договором відповідно до результатів атестації робочих місць за умовами праці.
Протипожежна безпека в дошкільному навчальному закладі посідає одне з важливих місць в організації роботи з охорони праці. Згідно з річним планом проводяться тренувальні та практичні відпрацювання на випадок виникнення пожежі.
Приміщення закладу дошкільної освіти та укриття забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, пожежним інвентарем (щити, стенди, відра, ящики з піском) та пожежним знаряддям (сокири, ломи тощо). Усі вогнегасники своєчасно пройшли технічне обслуговування та діагностику спеціалізованою ліцензованою організацією. Протягом року заклад також було доукомплектовано протигазами для працівників відповідно до вимог чинного законодавства та умов воєнного стану.
Разом з тим, залишаються окремі проблемні питання, які потребують вирішення:
- відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації;
- неповне забезпечення працівників засобами індивідуального захисту.
Працівники закладу володіють знаннями з охорони праці, пожежної безпеки, безпеки життєдіяльності та правил поведінки у надзвичайних ситуаціях. Вони не лише проходять регулярний інструктаж, а й дотримуються визначених вимог на практиці.
В умовах воєнного стану безпека дітей набуває особливої важливості. Дітям необхідно не просто перебувати в безпечному середовищі, а й відчувати цю безпеку. Адже сучасні загрози – це, насамперед, повітряні тривоги, що можуть застати зненацька як у приміщенні, так і на вулиці. Саме тому в нашій роботі велика увага приділяється формуванню у дітей стійких навичок поведінки в умовах небезпеки, розвитку обізнаності, адаптивності та психологічної стійкості.
Робота в цьому напрямі продовжується і залишається пріоритетною.
- Аналіз розгляду звернень громадян
У закладі дошкільної освіти організовано системну роботу зі зверненнями громадян. Затверджено графіки особистого прийому завідувача, вихователя-методиста та сестри медичної старшої. Ця інформація розміщена на інформаційних стендах у приміщенні закладу. Батьки та працівники ознайомлені з порядком прийому, а також мають доступ до контактних телефонів для отримання консультацій та додаткової інформації.
Реєстрація, облік і розгляд звернень здійснюються відповідно до вимог «Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації». У закладі ведуться відповідні журнали обліку – прошиті, пронумеровані та засвідчені підписом керівника та печаткою.
Усі звернення, що надходили впродовж 2024/2025 навчального року, були розглянуті завідувачем у встановлені строки. Питання, порушені у зверненнях, вирішувалися в робочому порядку. За потреби заявникам надавались роз’яснення. Повторних звернень та письмових скарг протягом звітного періоду не зафіксовано.
Робота зі зверненнями громадян у закладі ведеться з дотриманням вимог чинного законодавства та з урахуванням принципів відкритості, прозорості та конструктивного діалогу з батьківською громадськістю.
- Фінансово-господарська діяльність
Фінансово-господарська діяльність ЗДО здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України, Статуту дошкільного закладу.
Фінансово-господарська діяльність закладу освіти здійснюється згідно кошторису на рік, який формується із фінансових асигнувань, що надходять із:
- місцевого бюджету;
- батьківських коштів за харчування дітей;
- благодійних та спонсорських надходжень.
За 2024 рік отримано фінансування із міського бюджету:
- Поточні видатки – 8 млн. 193 тис. 570 грн. 20 коп.
- Заробітна плата – 5 млн. 924 тис. 676 грн. 23 коп.
- Нарахування на оплату праці – 1 млн. 14 тис. 53 грн. 25 коп.
- Використання послуг – 2 млн. 268 тис. 893 грн. 97 коп.
- Предмети, матеріали, обладнання та інвентар – 47 тис. 337 грн. 74 коп.
- Медикаменти та перев’язувальні матеріали – 2 тис. 587 грн. 01 коп.
- Харчування дітей – 1 млн. 60 тис. 317 грн. 98 коп.
- Оплата комунальних послуг та енергоносіїв – 1 млн. 11 тис. 326 грн. 10 коп.
- Оплата послуг (крім комунальних) – 143 тис. 774 грн. 19 коп.
Дієвою формою забезпечення та підтримки належного матеріально-технічного стану закладу залишається робота ради закладу дошкільної освіти. Саме тут розглядаються питання створення комфортних умов для перебування дітей, а також шукаються різні можливості залучення позабюджетного фінансування.
За звітний період отримано благодійної допомоги від батьків:
| № з/п | Назва | Сума |
| Група № 1, 2 | ||
| 1 | Засоби гігієни, паперові рушники | 5 720,00 |
| 2 | Канцтовари | 4 200,00 |
| 3 | Посуд | 973,00 |
| 4 | Побутова хімія | 1 890,00 |
| 5 | Ліхтарі | 780,00 |
| 6 | Господарчі товари для прибирання | 1 930,00 |
| 7 | Пилосос | 1 900,00 |
| 8 | Іграшки | 5 780,00 |
| Всього: | 23 173,00 | |
| Група № 4 | ||
| 1 | Канцтовари | 7 713,56 |
| 2 | Гардини | 5 135,00 |
| 3 | Побутова хімія | 1 084,34 |
| 4 | Побутове приладдя | 946,98 |
| 5 | Іграшки | 6 533,63 |
| 6 | Догляд за рослинами | 584,42 |
| 7 | Облаштування сховища | 2 348,44 |
| 8 | Посуд | 191,10 |
| 9 | Засоби гігієни | 522,76 |
| 10 | Господарчі товари | 1 676,98 |
| Всього: | 26 737,21 | |
| Група № 5 | ||
| 1 | Засоби гігієни | 3 583,25 |
| 2 | Іграшки | 632,00 |
| 3 | Посуд | 2 370,62 |
| 4 | Шафа | 1 166,00 |
| 5 | Модуль «Кухня» | 2 786,00 |
| 6 | Кришки для унітазу | 531,10 |
| 7 | Змішувач кухня | 550,00 |
| 8 | Печиво для укриття | 168,40 |
| 9 | Канцтовари | 4 523,44 |
| Всього: | 16 310,81 | |
| Група № 6 | ||
| 1 | Канцтовари | 709,00 |
| Господарчі товари | 550,00 | |
| 2 | Засоби гігієни | 48,30 |
| 3 | Ліхтар | 836,00 |
| 4 | Сухий пайок для укриття, вода, аптечка | 868,62 |
| 6 | Утеплювач (в укриття) | 380,00 |
| 7 | Годинник | 329,00 |
| 8 | Іграшки | 576,00 |
| Контейнери для дидактичного матеріалу | 516,58 | |
| 9 | Дитячі меблі | 2 400,00 |
| Матеріали для затінку на ігровому майданчику | 1 369,65 | |
| Всього: | 8 583,15 | |
| Всього на загальну суму: | 74 804,17 | |
Упродовж 2024/2025 навчального року заклад отримав благодійну допомогу від батьків на загальну суму 74 тис. 804 грн. 17 коп. Усі подаровані чи придбані за ці кошти матеріальні цінності обов’язково ставляться на облік, а щороку проводиться їх інвентаризація.
Щиро дякуємо батькам за вагому матеріальну підтримку, а головам батьківських комітетів – за відповідальне ставлення до обліку та раціонального використання фінансових і матеріальних ресурсів, що сприяє зміцненню матеріально-технічної бази нашого закладу.
- Основні проблеми, що залишаються актуальними для закладу дошкільної освіти:
- необхідність проведення капітального ремонту пральні, харчоблоку, коридорів, кімнат гігієни у групах № 2, 3, 4, 5, 6;
- відсутність системи пожежної сигналізації;
- потреба в оновленні господарського обладнання та м’якого інвентарю відповідно до вимог НАССР;
- необхідність придбання нових дитячих меблів;
- потреба у забезпеченні груп сучасним ігровим обладнанням, методичними посібниками та педагогічною літературою;
- облаштування ресурсної кімнати для дітей з особливими освітніми потребами;
- придбання комп’ютерної техніки, інтерактивних засобів навчання;
- заміна зношеного ігрового та спортивного обладнання на майданчиках, часткове оновлення твердого покриття території;
- потреба у заміні та придбанні технологічного обладнання для харчоблоку (електросковорода, пристрій для протирання, обробні дошки тощо);
- модернізація системи освітлення на території для безпечного пересування у темну пору доби.
Вирішення цих проблем потребує системного підходу, фінансової підтримки з різних джерел та активної співпраці всіх учасників освітнього процесу.
- Основні напрями подальшого розвитку закладу дошкільної освіти передбачають:
- створення сучасного освітнього середовища, яке відповідатиме потребам дітей у якісній дошкільній освіті та сприятиме професійному зростанню педагогічних працівників;
- формування безпечного та здоров’язбережувального простору, орієнтованого на фізичне й психоемоційне благополуччя вихованців;
- впровадження особистісно орієнтованого підходу у вихованні та розвитку кожної дитини як гармонійної й цілісної особистості;
- забезпечення якісного управління освітнім процесом, системне підвищення рівня дошкільної освіти через інновації, а також вдосконалення змісту методичної роботи;
- створення умов для розвитку інтелектуального, культурного та творчого потенціалу дошкільників шляхом запровадження сучасних технологій та альтернативних педагогічних методик;
- налагодження ефективної співпраці з батьками та представниками громади, розширення форм взаємодії;
- розробка дієвих механізмів залучення додаткових фінансових та матеріальних ресурсів задля оновлення матеріально-технічної бази та методичного забезпечення закладу;
- підвищення якості надання освітніх послуг та зміцнення позитивного іміджу закладу дошкільної освіти в суспільстві.
2024/2025 навчальний рік пройшов у спільній роботі, щоденних турботах і маленьких, але важливих кроках уперед. Разом нам вдалося зробити чимало – і для дітей, і для нашого закладу.
Щиро дякую колегам за відповідальність і старанність, а батькам – за підтримку, розуміння та готовність допомагати.
