ФІТБОЛ
ФІТБОЛГІМНАСТИКА
Фітболгімнастика як інноваційна технологія
у закладі дошкільної освіти
Охорона і зміцнення здоров’я, вдосконалення функцій організму дитини і його повноцінний фізичний розвиток є невід’ємною частиною педагогічної роботи в дошкільних навчальних закладах. Для оздоровлення дітей і профілактики різних захворювань пропонуємо заняття з фітболгімнастики. Фітболгімнастика – це заняття на великих пружних м’ячах.
Проведення фітболгімнастики як інноваційної технології пропонується методичними рекомендаціями «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» (лист Міністерства освіти і науки України від 16.08.2010 р. № 1/9 – 563).
Для кожного віку дітей пропонуються м’ячі різного розміру (діаметр м’ячів):
– для дітей 3-4 років – 45 см;
– для дітей 5-6 років 50 см;
– для дітей 7-8 років 55 см).
При доборі м’ячів варто звернути увагу на їхній колір, оскільки кольорова гама по-різному може впливати на психічний стан і фізіологічні функції організму дитини. Теплий колір (червоний, жовтогарячий) підвищує активність, підсилює збудження центральної нервової системи. Холодний колір (синій, фіолетовий) навпаки заспокоює. Жовтий і зелений кольори сприяють прояву витривалості.
Фітболгімнастика дозволяє вирішувати наступні завдання:
• розвиток рухових якостей;
• навчання основним руховим діям;
• розвиток і вдосконалення координації рухів і рівноваги;
• зміцнення м’язового корсета, створення навику правильної постави;
• поліпшення функціонування серцево-судинної і дихальної систем;
• нормалізація роботи нервової системи, стимуляція нервово-психічного розвитку.
Після занять фітболгімнастикою покращується кровопостачання хребта, суглобів і внутрішніх органів; відбувається поліпшення комунікативної і емоційно-вольової сфери; стимуляції розвитку систем аналізаторів; розвитоку дрібної моторики і мови; адаптації організму до фізичного навантаження
У дошкільному навчальному закладі заняття фітболгімнастикою повинно проходити не менше два раз на тиждень по 30 хвилин. Групи підбираються з урахуванням вікових, рухових і індивідуальних особливостей дітей.
Заняття поділяються на 3 частини:
– підготовчу,
– основну,
– заключну.
У підготовчій частині відбувається настрій дітей на роботу і підготовка організму до основної частини тренування. У основній частині відбувається максимальне навантаження на організм, яке має бути оптимальним для дітей. У зв’язку з цим під час заняття повинні враховуватися вікові і індивідуальні особливості дітей. Заключна частина сприяє поліпшенню відновлювальних процесів і розслабленню організму. Все заняття проходить під музичний супровід.
Починати краще з веселої і завзятої гри. Це відразу піднімає настрій у малюків і налаштовує їх на заняття. Починається розминка з ігрової гімнастики під музику. Усі рухи виконуються тільки сидячи на м’ячі. Темп мелодій протягом заняття може мінятися. На початку, краще використовувати мелодії повільного або середнього темпу, щоб організм поступово входив у роботу. Якщо дитина прийшла вперше, то потрібно дати йому час звикнути до м’яча, допомогти правильно прийняти потрібне положення для виконання.
Примірний конспект заняття для старшого дошкільного віку (тривалість 30 хвилин)
Обладнання: м’ячі по кількості дітей в групі (м’яч підбирається з урахуванням ростових параметрів), килимки по кількості дітей, магнітофон, диски, касети з музикою.
Підготовча частина(10 хвилин)
Виконується сидячи на м’ячі з пружинячими рухами. Розминка проводиться під веселу дитячу музику. Під час розминки виконуються вправи для усіх основних груп м’язів, починаючи з голови і закінчуючи ногами.
Вправи:
– Нахили головою вперед-назад і вправо-вліво. Темп повільний.
– Повороти головою направо-наліво. Темп повільний.
– Кругові обертання руками вперед і назад. Темп середній.
– Нахили тулуба вправо-вліво. Темп середній.
– Повороти тулуба направо-наліво. Темп середній.
– “Сходи” – піднімати руки по черзі на пояс, на плечі, вгору, два хлопки руками і назад по черзі так само (плечі, пояс, два хлопки внизу по м’ячу). Поступово темп вправ можна збільшувати.
– Ходьба сидячи на м’ячі вперед-назад(не відриваючи сідниці від м’яча). Пройти якнайдалі. Спина пряма.
– Ходьба сидячи на м’ячі вправо-вліво(не відриваючи сідниці від м’яча). Пройти якнайдалі. Спина пряма.
– Стрибки на м’ячі як можно вище відриваючись від підлоги.
– Стрибки сидячи на м’ячі навколо себе (підстрибуємо, поступово переставляючи ноги і рухаємося по колу).
Основна частина(15 хвилин)
Виконується в положенні сидячи на м’ячі, стоячи, лежачи на м’ячі (на спині і животі), лежачи на килимку (на спині і животі).
Вправи стоячи:
– Стоячи на килимку, м’яч в руках. Підняття прямих рук з м’ячем вгору-вниз (5-10 разів).
– Стоячи на килимку м’яч в руках. Повороти тулуба вправо-вліво (руки з м’ячем на рівні грудей).
– “Маятник”. Руки з м’ячем справа згори, опускаємо їх вниз і піднімаємо вліво вгору.
– Ходьба по колу, тримаючи м’яч над головою (руки прямі). Можна ходити по колу, а можна “змійкою”, поступово, то збільшуючи, то зменшуючи темп.
– Відбиття м’яча однією рукою, двома і по черзі на місці і в русі.
– Кидання м’яча вгору і ловіння його. Також вправу можна виконувати в парах.
– Катання м’яча один одному.
– Утримання рівноваги. Стоячи на одній нозі, друга на м’ячі. Ноги прямі. Руки в сторони.
– Стоячи на одній нозі, друга на м’ячі. Катання м’яча вперед-назад або вправо-вліво.
– Стоячи на одній нозі, друга на м’ячі. Присідати 5 разів. Руки в сторонни. Ноги в колінах прямі.
– Стоячи, ноги на ширині плечей, руки торкаються м’яча. Прокатування м’яча вперед і назад, не відриваючи ноги від підлоги (коліна прямі). Треба прокотити м’яч як найдалі .
Вправи, сидячи на м’ячі:
– Перекати з носочків на п’яти. Руки в сторони.
– Сидячи на м’ячі (п’яти і гомілка як можна ближче до м’яча), ноги відірвати від підлоги і утримувати рівновагу як можна довше. Руки в сторони .
– Ходьба вперед, поступово опускаючи спину на м’яч.
– Лежачи на м’ячі утримувати рівновагу (руки в сторони), потім поступово піднімаючись йти назад.
Вправи, лежачи на килимку, на спині:
– Лежачи на килимку, на спині м’яч під ногами. Катання м’яча, вперед-назад згинаючи і випрямляючи ноги.
– Лежачи на килимку, на спині м’яч під ногами. Підняття і опускання ніг по черзі. Ноги прямі.
– Лежачи на килимку, на спині, м’яч обхопити ногами з двох сторін. Підняття і опускання прямих ніг. Руками можна триматися за килимок.
– Лежачи на килимку, на спині м’яч під ногами, руками триматися за підлогу. Підняття і опускання тазу.
Вправи, лежачи на килимку, на животі:
– Лежачи на килимку, на животі руки попереду з м’ячем. Підняття і опускання тулуба (по можливості підніматися як можна вище). Можна утримувати положення вгорі декілька секунд.
Вправи, лежачи на м’ячі, на животі:
– “Качалочка”. Стоячи на колінах, перекат на м’ячі вперед на прямі руки і повернутися назад на коліна.
– Лежачи на животі, на м’ячі, руками упертися в підлогу, ноги прямі не торкаються пола. Тулуб паралельно полу. Утримувати рівновагу декілька секунд.
– Лежачи на животі, на м’ячі, руками упертися в підлогу, згинати і випрямляти ноги по черзі і одночасно. Ноги не торкаються підлоги.
– Лежачи на животі, на м’ячі, ходьба на прямих руках вперед і назад. Ноги прямі паралельно полу.
– “Літак”. Лежачи на животі, прямими ногами упертися в підлогу, спину підняти як можна вище, руки в сторони. Утримувати позу декілька секунд.
Вправи, лежачи на спині, на м’ячі:
– “Зірочка”. Лежачи на спині, на м’ячі, упертися прямими ногами в підлогу, руки в сторони. Утримувати положення декілька секунд.
– Перекати на спині вперед-назад. Лежачи на спині, на м’ячі, упертися прямими ногами в підлогу, руки в сторони. Виконувати згинання і розгинання ніг.
– “Місток” на м’ячі виконується за допомогою педагога, який підтримує і страхує дитину. Під час виконання вправи треба відштовхнутися ногами від підлоги, виконати перекат назад на м’ячі і поставити руки на підлогу. Спочатку можна виконувати тільки перекати на руки і назад, відштовхуючись від підлоги то руками, то ногами.
Заключна частина (5 хвилин)
У заключній частині виконуються дихальні вправи стоячи, сидячи на м’ячі, лежачи на м’ячі і рухливі ігри з фитболом.
Дихальні вправи (дихати потрібно тихо, спокійно і плавно)
В.п.: стоячи, сидячи, лежачи (очі краще закрити). Зробити повільний вдих через ніс, пауза (хто скільки зможе), потім плавний видих через ніс (5-10 разів).
В.п.: сидячи, стоячи, тулуб випрямлений, але не напружено. Праву ніздрю закрити вказівним пальцем правої руки. Лівою ніздрею зробити тихий тривалий вдих. Відкрити праву ніздрю, а ліву закрити вказівним пальцем лівої руки, через праву ніздрю зробити тихий видих (3-6 разів).
“Повітряна куля”
В.п.: лежачи на спині, тулуб розслаблений, очі закриті, долоні на животі. Зробити повільний плавний вдих без яких-небудь зусиль; живіт повільно піднімається вгору і роздувається, як круглу кулю. Зробити повільний плавний видих; живіт повільно втягується (4-10раз).
“Повітряна куля” в грудній клітці
В.п.: лежачи, сидячи, стоячи. Руки покласти на нижню частину ребер і сконцентрувати на них увагу. Зробити повільний рівний видих. Повільно виконувати вдих через ніс, руки повинні відчувати розпирання грудної клітки. На видиху грудна клітка знову повільно затискається двома руками в нижній частині ребер. М’язи живота і плечового пояса залишаються нерухомими(6-10 разів).
“Повітряна куля піднімається вгору”
В.п.: лежачи, сидячи, стоячи. Руки покласти між ключицями і сконцентрувати увагу на них і плечах. Виконання вдиху і видиху із спокійним і плавним підняттям і опусканням плечей(4-8 разів).
“Вітер”
В.п.: лежачи, сидячи, стоячи, тулуб розслаблений. Зробити повний вдих, випинаючи живіт і грудну клітку; затримати дихання на 3- 4 секунди; крізь затиснуті губи з силою випустити повітря декількома уривистими видихами.
“Веселка, обійми мене”
В.п.: стоячи або в русі. Зробити повний вдих носом з розведенням рук в сторони; затримати дихання на 3-4 секунди; розтягуючи губи в посмішці, вимовляти звук “с”, видихаючи повітря і втягуючи в себе живіт. Руки спочатку вперед, потім схрестити перед грудьми, як би обіймаючи плечі(3-4рази).
Рухливі ігри з фітболом.
“Потяг”
Діти сідають на фітболи один за одним і перша дитина або педагог виконує роль машиніста. Він “везе” дітей по залу у різних напрямах. Діти, підстрибуючи, пересуваються один за одним, підштовхуючи свій м’яч руками.
“Гусінь”
Діти сідають на фітболи один за одним і уявляють, що руки – це ніжки гусені, яка лежить на спині. Першій дитині дають в руки фітбол і він, прогнувшись назад, передає м’яч наступній дитині. Коли м’яч дійде до останнього гравця його починають передавати назад.
“Швидкий і спритний”
Фітболи (на один менше ніж дітей) лежать по колу. Під веселу мелодію діти ходять навколо м’ячів. Як тільки зупиниться музика, треба швидко сісти на м’яч. Кому не вистачило м’яча, вибуває з гри. Один м’яч забирається, і гра триває, так відбувається до тих пір, поки не залишиться один гравець(переможець).
Також можна використати і інші рухливі ігри, в яких можливе застосування фітболів.
Обов’язково починати слід з простіших вправ і поступово переходити до складніших. Зайняття може бути направлено на розвиток одного або декількох якостей. Важливо стежити за правильним положенням тіла на фітболі, за правильністю виконання вправ. Крім того, слід вживати заходи для усунення травматизму. На заняттях можна включати додатковий інвентар: гантелі, м’ячі, гімнастичні палиці, що робить різноманітним заняття і допомагає вирішувати додаткові завдання. Важливо стежити за навантаженням поступово збільшуючи його і враховуючи вікові і індивідуальні особливості дітей. Для найменших дітей заняття можна проводити за участю батьків, яким буде цікаво провести час з дитиною, подивитися чому він навчився і допомогти йому у виконанні складних вправ.