ЯК СПОНУКАТИ ДИТИНУ ДО ЧИТАННЯ
ЯК СПОНУКАТИ ДИТИНУ ДО ЧИТАННЯ
Френсіс Бекон — видатний англійський філософ та історик — якось зазначив, що книжки — це кораблі думки, які мандрують хвилями часу і дбайливо несуть дорогоцінний вантаж від покоління до покоління. Погодьтеся, його красномовна метафора одразу візуально постає в уяві і спокушає вирушити у подорож… сторінками нової книжки. А уявіть, яким захопливим може стати таке «мореплавання» для маленької дитини, яка тільки-но починає відкривати для себе незвідані горизонти непрочитаних книжок.
Читання, як відомо, є однією з базових умов розвитку дитини, позаяк формує її мовлення. А мовлення — це вже основа мислення, яке невід’ємно пов’язане з уявою. Тож, аби дитина була всебічно розвинутою, кмітливою, вигадливою та фантазійною, треба якомога більше з нею читати. Малеча, звісно, ще не може читати сама, тому їй читають дорослі.
Науковці стверджують, що читання вголос — це найважливіший спосіб спілкування з дитиною. Адже коли ви читаєте, ваш голос є чимось більшим,
аніж просто голос. Він — це голос самого АВТОРА, його особисте звернення, що лунає до дитини.
Уявіть лише, яке це диво для неї! То чому б читання вголос не перетворити на приємне й корисне захоплення?! Тим паче, що є авторитети для наслідування. Наприклад, відомий англійський дитячий письменник і поет Майкл Роузен (Michel Rosen), автор книжки «Ми йдемо полювати на ведмедя», який є одним із найпалкі- ших прибічників читання вголос у світі. Або шведський амбасадор із дитячого читання Йоанна Лін- дбек (Johanna Lindbäck), яка сформулювала поради для батьків, які тільки-но привчають дитину до читання. Ці правила надто прості, щоб ними нехтувати. До того ж вони спонукають до читання самих дорослих.
Дієвим способом спонукати малечу до читання є читання книжок із картинками без слів (wordless-picture-books). Принаймні так стверджує американська авторка книжок для батьків, оглядач дитячої літератури Рі- ган Макмагон (Regan McMahon), і наводить низку переконливих аргументів на користь читання книжок, у яких історія розповідається лише за допомогою картинок.
По-перше, таке читання виховує в дитини грамотність. Дитина тренується розуміти та інтерпретувати візуальні образи. А ще, стежачи за історією, — навчається розуміти структуру розповіді: початок, розвиток дії, кінцівку.
По-друге, за допомогою читання «книжок без слів» дитина вчиться розпізнавати об’єкти, людей, місця, тварин, визначати дії та розповідати історії, які постають у візуальних підказках.
По-третє, читання книжок-картинок додає дитині впевненості. Дитина пишається собою, коли закінчує «читати» улюблену книжку і розуміє всю історію від початку до кінця без допомоги дорослих. Та найбільша користь таких книжок у тому, що вони виховують у дитини любов до читання задля задоволення, вчать захоплюватися ілюстраціями, розвивають логіку та фантазію. Хіба не про це мріють батьки, беручи з полиці в книгарні яскраву дитячу книжку?
«Знання — це сила», — стверджував Френсіс Бекон (Francis Bacon). І наснаги для отримання знань насамперед додають книжки. Як, між іншим, і для збагачення уяви. Лише читаючи книжку, дитина може стати принцесою або крокодилом, вступити у двобій із чудовиськом або полетіти з прибульцями на Марс. Такого відчуття перетворення не дасть ані телевізор, ані сучасний планшет. Доведіть це дитині, і тоді процес читання стане для неї захопливою подорожжю у світ вигадки та неймовірних пригод. Бо навіть вирушаючи разом із малечею у віртуальний міжгалактичний політ на космічному кораблі, усе, що вам знадобиться зі спорядження, — стара добра книжка. Із картинками вона чи без — це вже не має значення.
Поради для батьків, як зацікавити дитину читанням,
від Йоанни Ліндбек
– Читайте дитині вголос, навіть після того, як вона навчиться читати самостійно
– Обговорюйте з дитиною прочитане: «Що сподобалося?», «Що було нудним і чому?»
– Ретельно добирайте книжки для читання з дитиною, і не лише з того, що ви читали в дитинстві. Шукайте з-поміж сучасних видавничих новинок, адже вони ближчі сучасним дітям
– Читайте самі, адже дитина наслідує дорослих, а надто батьків, а не лише робить те, що ті їй кажуть
– Обговорюйте з дитиною, зокрема, й ті книжки, які ви читаєте для себе. Розкажіть дитині, як вони на вас впливають, чим захоплюють
– Організуйте дитині візит до бібліотеки. Нехай вона пізнає, яке воно, королівство книжок, де мешкають книги, книжки і книжечки
– Читайте дитині не лише художню літературу: спробуйте будь-що, аби воно було текстом. Скажімо, візьміть кулінарну книгу і приготуйте щось разом із дитиною
за одним із прочитаних рецептів
– Використовуйте для читання з дитиною книжки різних форматів — паперові, електронні, аудіокнижки.